Test – Audi A5 2.0 TDI Quattro S Tronic
Napredak kroz dizajn, tehniku i multimediju
Podmlađujući jedan od svojih do sada najvažnijih modela Audi je odlučio da mu promijeni i ime, a sa njim je ponudio i značajno drugačiji dizajnerski stil, novu karoserijsku formu, potpuno digitalizovan enterijer i savremen dizelski pogon potpomognut lakom hibridnom tehnologijom. To bi trebalo biti dovoljno da i dalje ostane jedan od najomiljenijih modela u izboru domaćih vozača...
Audijeva kombinatorika s nazivima svojih električnih i klasičnih modela iz do danas nepoznatih razloga nije sprovedena do kraja, ali je izazvala zbunjenost kod njegovih obožavalaca. Naime, nakon predstavljanja novog modela A5, koji je zvanično označen kao nasljednik prethodnog A4, odustalo se od ove nomenklature, pa je novi A6 ostao A6 umjesto da postane A7, kako je bilo planirano.

Da rezimiramo, ostali smo bez Audijeve „četvorkeˮ, koja je u tri decenije iza nas palila i žarila domaćim tržištem limuzina srednje klase i danas uz Volkswagena Passata važi za jedan od najpoželjnijih automobila ovog segmenta. Njen zamjenik od sada se zove A5 i tako će i ostati ukoliko čelni ljudi njemačkog brenda u budućnosti ne odluče drugačije.

Kao i kod svih savremenih Audijevih modela, tako je i kod A5 dizajn u značajnoj mjeri podređen aerodinamici i efikasnosti. Moto „napredak kroz tehnikuˮ, na kojem je Audi izgradio čitavu plejadu savremenih modela, kod nove petice dobio je i posebnu dimenziju koja se tiče dizajna.

Naime, da bi se ostvario tehnološki napredak, bilo je neophodno uticati i na sam izgled automobila. Primjera radi, sve stroži ekološki zahtjevi protjerali su sjajne hromirane detalje s Audijeve tradicionalne šestougaone „single frameˮ maske jer se u njihovoj proizvodnji koriste kancerogene materije.

Maska je sada u potpunosti crna i značajno smanjena u korist centralnog usisnika vazduha, koji je povezan sa velikim bočnim usmjerivačima vazduha. Oni mogu biti potpuno crni kao na testnom modelu ili svijetli i metalizirani. Koeficijent otpora vazduha kod

A5 zaustavio se na 0,27, dok je kod prethodnog modela A4 imao vrijednost od 0,25. Razlog za to treba tražiti u činjenici da je čeona površina prednjeg dijela povećana sa 2,2 na 2,3 m2.

U bogatijim paketima opreme poput testnog fokus pažnje sprijeda se usmjerava na opciona HD Matrix LED svjetla, čija se grafika može softverski mijenjati kroz osam različitih šablona u okviru multimedijalnog sistema. Isti princip važi i za grafički prikaz zadnjih OLED svjetala, koja su sada razvučena čitavom širinom vozila kao u modelu A7.

Pogled s boka otkriva da je klasična trovolumenska limuzinska forma „četvorkeˮ transformisana u petovratnu, što navodi na zaključak da je aktuelni A5 koncepcijski bliži da bude punopravan nasljednik prethodnog A5 Sportbacka.

Bokovima dominiraju četiri detalja: 20-inčni točkovi s pneumaticima dimenzija 245/35, crni retrovizori, zatamnjena zadnja strakla i novi koncept ručki na vratima, koje su aerodinamički utisnute u limenu osnovu. Osim specifičnog OLED svjetla pozadi se nalazi i masivni difuzor vazduha sa dvama pravim izduvnim otvorima.

Novi A5 u enterijeru ne nasljeđuje ništa od svog prethodnika s oznakom četiri. U prvom planu jeste veliki zakrivljeni panoramski ekran, koji je premijerno promovisan u električnom modelu Q6 e-tron, a u digitalni svijet sada je uključen i suvozač s dodatnim ekranom rezervisanim samo za njega. Podsjećamo da je prethodni A4 imao jedan od najbolje izbalansiranih enterijera u klasi.

Iz vozačke perspektive bio je to savršeno moderan, kvalitetan i ergonomski perfektno zamišljen automobil pod uslovom da ste prosječne građe. A5 ne želi da živi od stare slave, on nudi potpuno novi, modernizovan i do sada najviše digitalizovan enterijer, koji istovremeno šokira ljubitelje klasike, ali i oduševljava jednostavnošću s kojom mnogobrojni digitalni sadržaji mogu biti uklopljeni u kabinu.

Bez obzira na to što je testni model imao vrhunski udobna, električno podesiva, grijana i hlađena masažna sjedišta – u čijem se kožnom zagrljaju jednostavno nemoguće umoriti, smrznuti ili oznojiti – glavnu ulogu ipak je dobio MMI sistem, koji kombinuje 11,9-inčne digitalne instrumente i veliki 14,5-inčni ekran osjetljiv na dodir.

Mnoštvu informacija koje nudi sa više od šezdeset različitih stavki na objema stranama u osnovnoj grafičkoj postavci pridodate su i informacije s većeg i čitljivijeg head-up displeja, zbog kojih se osjećate kao da sjedite u kokpitu nekog borbenog aviona.

Da pilot može biti svako, svi bismo vozili avione; ovako se čini da je broj informacija i funkcija za obične ljude trebalo da bude (i morao biti) nešto svedeniji. Softverski se to može lako uraditi povezanim isključivanjem pojedinih informacija, a stariji vozači prisjetiće se da je švedski Saab nekada imao slično minimalističko rješenje.

Multifunkcionalni trokraki upravljač u međuvremenu je postao kockastiji, kako bi se kroz njega bolje vidjeli instrumenti. I dalje je ugodan na dodir, ali ne kao prethodni okrugli. Velika novost u kabini jeste dodatni opcioni 10,9-inčni ekran ispred suvozača, koji mu omogućava upravljanje multimedijalnim sadržajima.

Da li je i neophodan pored pametnih telefona koji se mogu lako povezati sa MMI multimedijom, prosudiće svaki kupac za sebe, ali nema sumnje da demonstrira visok stepen Audijevih multimedijalnih dostignuća. Unutrašnji prostor, uprkos činjenici da je sa 4,83 metra A5 gabaritno dostigao drugu generaciju modela A6, nije toliko komforan kako je to bio u spomenutoj „šesticiˮ. Razlog su sigurnosni standardi koji su podebljali i povećali zone deformacije, te dodatno ušuškali kabinu kako bi se smanjila mogućnost povreda vozača i putnika. Nažalost, na ovaj način smanjeni su i dragocjeni centimetri, uprkos osjetnom rastu dužine automobila.

Mada je zapremina prtljažnika deklarisana na 445 litara, zahvaljujući petim vratima i velikom otvoru ona se čini značajno većom. Pristup je olakšan i zahvaljujući električno pokretanim vratima koja se mogu aktivirati na tri načina – komandama na ključu, tasterom iz kabine ili klasičnim kontaktom na vratima.

Kao jedan od predstavnika njemačke premijum trojke, Audi nikada nije težio tome da bude jeftin i povoljan, mada je odlazeći A4 nametnuo takav stav zahvaljujući više nego zanimljivim akcijskim cijenama. Novi A5 dostupan je već od 77.396 KM, koliko treba izdvojiti za model sa 2.0 TFSI benzincem od 150 KS, prednjim pogonom i S Tronic mjenjačem. Testni model je svojevrsna demonstracija sile kako bogatom opremom tako i cijenom od 151.733 KM, koja u sjenu baca i novi A6, koji je istom kombinacijom pogona dostupan za 118.162 KM.
Modernizovani dizelaš
Za razliku od prethodnika, novi A5 više nema na raspolaganju 3.0 TDI agregat, a ljubitelji dizelaša koji su dominantni na domaćem tržištu imaju mogućnost da biraju samo 2.0 TDI agregat, koji je u međuvremenu uparen sa lakom hibridnom podrškom. Dobro poznati dvolitarski blok iz četiri cilindra pri 3.800 obrtaja istiskuje 204 KS, dok je 400 Nm obrtnog momenta dostupno već od 1.750 obrtaja.

Navedeni pogonski potencijal kod testnog modela uparen je s elektronski kontrolisanim „quattromˮ i sedmostepenim S-tronic automatskim mjenjačem. Na papiru je respektabilan pogonski potencijal, koji u praksi omogućava ubrzanje od 0 do 100 km/h za 6,9 sekundi i najveću brzinu od 241 km/h. Iako laki hibridni sklop donosi dodatne 24 KS koje se pridodaju dizelašu kod većih dinamičkih napora, bestrzajno pokreću automobil iz mjesta ili mu pomažu da jedri putem u nezahtjevnim uslovima za vožnju, zbog baterije od 1,7 kWh i dodatnih električnih vodova on doprinosi značajnom povećanju mase, koja sada iznosi 1.960 kg.

Mada se to u vožnji i ne osjeti, osjeti se na prosječnoj potrošnji. Fabrički obećan 5,1 litar nismo se ni trudili postići; moguće je, ali s puno dinamičkog odricanja, što u A5 i nije prioritet. Testni prosjek zbog toga nam je najčešće bio u zoni između 6,5 i osam litara.