Porsche 959

Prvi hiperautomobil na svijetu

Kada se u jesen 1985. godine na sajmu automobila u Frankfurtu skinuo veo s jednog, tada još neshvatljivog, Porscheovog koncepta – automobilski svijet ostao je zatečen. Ispod poznate siluete Elfera krio se model koji nije bio ni klasični sportski automobil, ni trkaći prototip, ni drumski eksperiment – već sve to u jednom. Ime mu je bilo Porsche 959...
15 August 2025

Prvi hiperautomobil na svijetu

Priča o Porscheu 959 počinje još 1981. godine, kada Peter Schutz, novoimenovani generalni direktor Porschea, daje zeleno svjetlo vizionarskom projektu glavnog inženjera Helmutha Botta. Cilj je bio stvoriti ultimativni reli automobil za tada najekstremniju kategoriju – Grupu B.

Porsche 959 1986 1280 6c121d4313a59d1328f465b2118ce62e80

Na temeljima 911 Carrere stvoren je prvi 4x4 trkaći prototip, interno nazvan 953, koji je već 1984. trijumfovao na reliju Pariz-Dakar s Renéom Metgeom za volanom. 

Porsche 959 1986 1280 e284078d1d7b6a0574ce19b280b1db724f

No Grupa B je bila krhki san jer je zbog sve opasnijih nesreća FIA ukinula takmičenje, pa su Porsche inženjeri, umjesto na specijalnim stazama, morali pronaći novi smisao postojanja za ono što je postajalo najnapredniji automobil na planeti. Tako je nastao 959 u drumskoj verziji, kao spoj trkaće brutalnosti i svakodnevnog luksuza. 

Porsche 959 1986 1280 382446a30f49a8fb75106f8d316a9ab3b9

Od samog početka bilo je jasno da Porsche 959 nije samo brz, već i opsesivno precizan. Ispod karoserije od aluminijuma, kevlara i polikarbonata, skrivao se 2.8-litarski bokser agregat sa dva turbo punjača, četiri bregaste osovine i nevjerovatnih 450 konjskih snaga.

Porsche 959 1986 1280 c69f6b1a51c62163abfa018761be9fb185

To je značilo 3,7 sekundi do 100 km/h, maksimalnu brzinu od 317 km/h, i status najbržeg serijskog automobila na svijetu. Ali prava magija ležala je u naprednoj tehnologiji. 

Porsche 959 1986 1280 c95d6e8abc51a2530aa326522073a2d455

Sistem Porsche-Steuer Kupplung (PSK) omogućavao je da se pogon na sve točkove dinamički prilagođava uslovima vožnje – bilo da je riječ o suvoj pisti, snijegu ili šljunku.

Porsche 959 1986 1280 a5ec22468d8f92137e14b61542fde619b8

Tu su bili i sistemi poput aktivne kontrole visine vješanja, 17-inčnih magnezijumskih točkova sa senzorima pritiska u gumama, pa čak i sofisticirani sistemi za nadzor performansi – tehnologija kakvu ni današnji automobili u ovoj klasi ne podrazumijevaju.

Porsche 959 1986 1280 0dca1bf4d643ab8323476e510249085ccc

Porsche je zvanično proizveo 292 primjerka do kraja 1988., no priča se tu ne završava. Početkom '90-ih, još osam vozila je sklopljeno iz preostalih dijelova, uz dodatne tehničke dorade.

Porsche 959 1986 1280 2ff31cc997b0b2433ed098b34274a3e59c

Ukupno – samo 337 primjeraka. Među vlasnicima su se našli i poznati – od Herberta von Karajana, preko Borisa Beckera, do Billa Gatesa, koji je svoj primjerak kupio još 1988. No američke vlasti nisu imale razumijevanja za ovaj tehnološki dragulj bez potrebnih certifikata američkog standarda, pa je Gatesov 959 godinama skupljao prašinu u carinskom skladištu. Tek 2001. konačno je dobio dozvolu za vožnju. 

Porsche 959 1986 1280 63c769fd1dbeddf23565199f645b313d37

Iako je prvobitno zamišljen kao rally ratnik, 959 je donio pobjede – i to dvostruke – na reliju Pariz-Dakar 1986. godine, ispravljajući gorak utisak iz prethodne sezone.

Porsche 959 1986 1280 771ebd76954c78d56c824d5140f1e94187

Ali njegova trkaća karijera nije se mogla razviti do kraja, jer su pravila igre već bila promijenjena. U međuvremenu, Ferrari je predstavio F40, koji je ubrzo preoteo titulu najbržeg automobila na svijetu. Ipak, to nije umanjilo status 959 – ni kao inženjerskog remek-djela, ni kao automobilske ikone.

IZDVOJENI TEST


Test – Geely Starray 1.5 7DCT

Kineska inovativnost i švedska tradicija

Svjetski poznati kineski automobilski brend Geely, koji je poznat i kao vlasnik Volva, na doma...