Porsche 963 RSP
Nova Le Mans raketa legalna za ulicu
Ispod karoserije se i dalje krije 4.6-litarski biturbo V8 motor, uparen sa hibridnim sistemom i sedmostepenim sekvencijalnim mjenjačem XTrac...
U svijetu u kojem se trkaći i drumski automobili sve više razlikuju, Porsche je napravio potez koji nas vraća u zlatno doba – predstavio je 963 RSP, legalnu verziju svoje Le Mans mašine. Iako dolazi u srebrnoj boji, s obloženom unutrašnjošću i ponekim „civilizovanim“ detaljem, riječ je o gotovo neizmijenjenom trkaćem automobilu sa dozvolom za vožnju po ulicama.
.webp)
Ideja se rodila prošle godine tokom završnice IMSA sezone na Petit Le Mans trci jer je Porsche želio da obilježi 50 godina od nastanka legendarne cestovne verzije 917-ice, koju su svojevremeno napravili za grofa Rossija iz čuvene porodice Martini & Rossi. Njegov 917 je bio pravi Le Mans pobjednik sa registracijom, i vozio ga je – ni manje ni više – po običnim cestama.
.webp)
Inspirisani tom pričom, mala grupa ljudi iz Porschea počela je 12. oktobra da razrađuje ideju „podmornice“ – tajnog projekta poznatog samo nekolicini. Umjesto da pokušaju homologovati cijeli 963 za drumsku upotrebu – što bi značilo radikalno mijenjanje njegovog karaktera – odlučeno je da se napravi jedan jedini primjerak koji će ostati što vjerniji trkaćem modelu, ali uz posebna odobrenja za povremenu vožnju po cesti.

Auto je dobio oznaku RSP po inicijalima Rogera S. Penskea, legendarnog vlasnika tima Porsche Penske Motorsport. Novi šasijski okvir, posebno izrađen za ovaj projekat, sastavljen je u sjedištu Porsche Cars North America u Atlanti, a dizajn potpisuje Grant Larson i odjeljenje Porsche Exclusive Manufaktur.
Vizuelno, auto nosi Martini srebrnu boju, poput originalnog 917, a karbonski paneli su ručno brušeni i lakirani. Enterijer je presvučen Alcantarom boje pijeska, a tu su i detalji poput kožnih umetaka na volanu i – 3D štampanog, uklonjivog, držača za čaše. Vazdušne otvore iznad točkova, nužne za trke, zamijenile su zatvorene verzije koje ipak omogućuju provjetravanje, a auto je dobio i mjesta za registarske tablice.
.webp)
Ispod karoserije se i dalje krije 4.6-litarski biturbo V8 motor, uparen sa hibridnim sistemom i sedmostepenim sekvencijalnim mjenjačem XTrac. Snaga – iako nezvanična – kreće se oko 700 konjskih snaga, a sam agregat je evolucija onog iz Porsche 918 Spydera, što je olakšalo prilagođavanje za vožnju na obični benzin.
.webp)
Hibridni sistem je podešen za nježniji odziv u gradskoj vožnji, a šasija je prilagođena – koliko god je to moguće – udobnosti. Auto vozi na Michelin kišnim pneumaticima za trke, uz OZ felne od 18 inča. Ono što je zanimljivo je da ima pokazivače pravca, ima sirenu, ali i dalje startuje uz pomoć laptopa i stručnog tima – pa će Penske morati da planira svoje vožnje.
.webp)
Francuske vlasti su Porscheu dale posebno odobrenje da 963 RSP vozi ulicama Le Mansa, a Timo Bernhard, Porsche ambasador i bivši fabrički vozač, imao je čast da ga provoza pored Rossijeve 917-ice. Auto će se najprije pojaviti na Le Mansu, zatim u Porsche muzeju, pa na Goodwood Festivalu brzine, a u avgustu i na Monterey Car Weeku. Tada će biti predat svom vlasniku – Kapetanu Penskeu.