Volkswagen GTI Edition 50
Pet decenija najbržeg kompakta
U 50 godina bogatoj istoriji Volkswagen Golf do sada je imao mnoštvo zanimljivih GTI izdanja, tako da je teško izdvojiti najboljeg od njih. Ono što nije teško jeste predstaviti limitiranu seriju kojom će se obilježiti pet decenija postojanja jednog od najboljih sportskih kompakta na svijetu…
Pola vijeka je prošlo otkako je prvi Volkswagen Golf GTI 1976. godine izašao na scenu i pokrenuo revoluciju među sportskim kompaktima. U čast ovog jubileja VW je pripremio posebno izdanje – Golf GTI Edition 50 – koje donosi najviše snage, najnapredniju dinamiku i najbrži krug na Nurburgringu ikada ostvaren s jednim serijskim VW modelom s prednjim pogonom. Edition 50 je mnogo više od posebne GTI verzije; iako na prvi pogled izgleda suzdržano, suštinske promjene kriju se ispod karoserije.

Dok su oznake „GTI 50ˮ diskretno postavljene na spojler i volan, a sportska sjedišta u nijansi Racing Green donose atmosferu trkačkog automobila, prava snaga dolazi iz dorađenog dvolitarskog turbočetverocilindraša koji razvija 325 konjskih snaga i 420 Nm obrtnog momenta. Do sada najjačem Golfu GTI za ubrzanje od 0 do 100 km/h trebaju svega 5,5 sekundi, dok se 200 km/h dostiže već za 16,8 sekundi. Za obožavaoce GTI-ja ovo su brojevi koji brišu granice između svakodnevne praktičnosti i adrenalinskih vožnji.

Volkswagen je pažljivo dotjerao šasiju, omogućivši još oštrije upravljanje i stabilnost pri velikim brzinama. Kupci koji žele da njihov automobil bude poseban moći će naručiti i paket Performance, koji uključuje modifikovani nagib točkova, unaprijeđene ležajeve, kruće opruge, kao i specijalno podešeni progresivni upravljački mehanizam. Za dodatnu trakciju, tu je elektronski kontrolisana višelamelna prednja blokada diferencijala.

U sportskom duhu su i polu-slik gume i kovani aluminijumski točkovi od 19 inča koji su dizajnirani ne samo da lijepo izgledaju već i da omoguće visok stepen preciznosti u vožnji. Kako je bilo i očekivano, dizajneri jubilarnog modela fokusirali su se na njegov vanjski dizajn i na performance, dok je enterijer ostao u drugom planu. Uz standardne sportske sadržaje sa specifičnim sjedištima i upravljačem, Edition 50 dobio je i specijalne oznake te crvene papučice gasa i kočnice.

U skladu sa Volkswagenovom tradicijom, ostatak enterijera, poput instrumenata i multimedije, koristi ista hardverska rješenja kao i kod standardnog modela. Softver je drugačiji i bogatiji za specifičnu telemetriju koja omogućava praćenje mnogih dinamičkih parametara ovog automobila. Proizvodnja GTI Edition 50 započeće krajem 2025. godine, a najbrži kupci bi ga mogli dobiti u prvom kvartalu 2026. Za sada je izvjesno da će proizvodnja biti ograničena, a cijena ekskluzivna i ne manja od 48.000 eura.

Rekord s Nurburgringa
Prije nego što je i zvanično predstavljen javnosti, Edition 50 je već zabilježio istorijski uspjeh. Profesionalni vozač Benny Leuchter provozao ga je stazom Nordšlajfe, legendarnim dijelom Nurburgringa i prešao ga za samo sedam minuta i 46,13 sekundi – što je najbrže vrijeme svih vremena za jedan serijski Volkswagen s prednjim pogonom. Zanimljivo je da je Golfu GTI Clubsport S, koji je 2016. važio za ekstremnu verziju, za isti krug trebalo skoro tri sekunde više.

Čak ni pogonom na sve točkove opremljeni Golf R „20 godinaˮ nije bio brži. Bez sumnje, GTI Edition 50 je novi lider „volfsburške floteˮ kada je riječ o voznim performansama. Volkswagen nije krio da je za ovaj rezultat korišćen prototip opremljen paketom Performance, koji će biti dostupan i u serijskoj proizvodnji. Gume su bile Bridgestone polu-slik, točkovi lagani i kovani, a šasija specijalno podešena za stazu. Sve u svemu, riječ je o automobilu koji bez problema prevazilazi sve prepreke „Zelenog paklaˮ, kako je Nordšlajfe dobio nadimak.