Test – Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Executive
Spreman za put oko svijeta
U trenutku kada je aktuelna dominacija savremenih SUV automobila, koje sa off-road vožnjom uglavnom povezuje njihov dizajn, Toyota Land Cruiser predstavlja jedan od rijetkih modela koji ljubiteljima čistokrvnih terenaca još uvijek može izmamiti širok osmijeh na licu, jer s njim bez ikakvog straha mogu da krenu na put oko svijeta...
Prethodna, četvrta generacija kodne oznake J150 najpoznatijeg Toyotinog terenca Land Cruisera, koji se u svijetu prodaje i pod imenom Prado, na tržištu se uz nekoliko redizajna zadržala punih 15 godina, a čini se da je bez problema mogla da ostane i još duže, jer ono što kupci očekuju od ovog automobila ima bezvremensku vrijednost.

Najprodavaniji terenac na svijetu u svojoj petoj generaciji dizajnerski se vraća na sam početak karijere – u osamdesete godine prošlog vijeka, kada je predstavljeno njegovo prvo izdanje, poznatije kao serija J70. Jedna od najvećih zamjerki prema Land Cruiseru do sada je bio njegov nedovoljno upečatljiv izgled.

Nakon dvije i po decenije u kojima su iz samo njima znanih razloga vanjski dizajn ublažavali nježnim, zaobljenim linijama i čudnim svjetlima japanski dizajneri ponovo su se vratili uglastim formama, i to većini ljubitelja ovog modela napokon izgleda odlično. Uglaste retro forme omiljene su i kod glavnih konkurenata Land Cruisera, koje predvodi legendarna Mercedesova G-klasa, a slijede je Jeep Wrangler, Ford Bronco i Ineos Grenadier, dok je Land Rover Defender u modernizovanom izdanju poprilično zaobljen, ali još uvijek dovoljno uglast da izgleda prepoznatljivo.

Dakle, dizajnerski povratak korijenima kod Land Cruisera mogao bi se protumačiti i kao usklađivanje s aktuelnim trendovima u svijetu terenaca. I te kako smo zahvalni Toyotinim dizajnerima na tome, jer 4,92 metra dugačka karoserija koja je postavljena na 18-inčne točkove s masivnim terenskim pneumaticima dimenzija 265/65 sada izgleda impresivno.

Tačnije, izgleda toliko dobro da Land Cruisera sada vozači ostalih SUV modela gledaju sa strahopoštovanjem, ali i divljenjem, koje bi veoma lako moglo prerasti u zainteresovanost za kupovinu ovog poprilično specifičnog automobila, koji zahvaljujući klirensu od 205 milimetara može bez problema da prođe kroz vodene prepreke do dubine od 70 centimetara.

Mada sada izgleda veoma zanimljivo i optički privlačno, Land Cruiser ispod lima ostaje punopravan terenac sa klasičnom šasijom na koju je pričvršćena njegova karoserija. Ta specifična konstrukcija omogućava ovom automobilu izuzetnu izdržljivost i vrhunske predispozicije za savladavanje najtežih terenskih izazova, koji se na papiru mjere sa napadnim uglom od 31 stepen, izlaznim uglom od 17 i bočnim nagibom od 25 stepeni.

U praksi Land Cruiser ide „skokomˮ gdje vozač pogleda okom, u šta smo se više puta uvjerili postavljajući pred njega najteže off-road izazove. U situacijama kada bi pretjerali, od velike koristi bili su nam blokada centralnog i zadnjeg diferencijala, te sistem elektronskog podešavanja pogona prema vrsti podloge koji ima pet režima rada: duboki snijeg, blato, kamenje, makadam i auto.

Podsjećamo da je okorjelim ljubiteljima off-road vožnje ponuđena i opcija doplate mogućnosti otpajanja stabilizatorske šipke, nakon čega hod vješanja postaje još impresivniji. U organizaciji enterijera Toyotini dizajneri poslužili su se dokazanim konceptom koji, po njima, nudi idealan spoj između klasičnog i savremenog.

Ono što treba istaći jeste bogata oprema u kojoj se, između ostalog, mogu naći i ekskluzivni detalji poput mini-frižidera u centralnom naslonu za ruku u kojem možete rashladiti napitke i hranu. Kombinacija savremenih i klasičnih rješenja omogućava visok stepen ergonomije, ali i kabinskog komfora.

Kao i do sada, naglasak je stavljen na praktičnost. Ono što treba istaći jeste činjenica da ćete veoma brzo registrovati položaj svih bitnih komandi kada jednom sjednete na vozačevu poziciju, iako je njihov broj popriličan. Automatskim klima-uređajem upravlja se pomoću klasičnih tastera, na veoma praktičan način koji polako postaje ekskluziva, jer je većina proizvođača prednost dala digitaliji. Ni Toyota ne bježi od nje, ali je koristi tamo gdje je njen uticaj na harmoniju vožnje najmanji.

Digitalni instrumenti su pregledni i informativni, a na njima je kao i na centralnom ekranu moguće vidjeti i aktivne grafike o položaju vozila u off-road uslovima vožnje, sa prikazom napadnog, izlaznog i bočnog nagiba. Veoma korisnim pokazao nam se i sistem nadzornih kamera, koji ima i mogućnost prikaza podloge ispred prednjeg dijela vozila, što je odličan dodatak kad se vozite po nepoznatim terenima s puno kamenja.

Multifunkcionalni upravljač omogućava daljinsku kontrolu mnogobrojnim funkcijama u vozilu, dok su gotovo sva podešavanja pogonskog sistema izvedena na klasičan način. Putnici u drugom redu imaju odvojene komande klima-uređaja koje im garantuju vrhunski ugođaj u vožnji, ali i odličnu preglednost okoline zahvaljujući specifičnom dizajnu vrata i prozora. Na pomoćnim sjedištima u trećem redu komfor je očekivano manji, ali još uvijek dovoljan da se tu ugodno smjeste dvije osobe.

Klasičnog koncepta jeste i ručica automatskog mjenjača, koja nam se i dalje puno više dopada od modernih džojstika i tastera. Osim što uz prepoznatljiv zvuk škljocanja prelazi iz jednog u drugi režim rada, zahvaljujući kožnoj oblozi može da posluži i kao ugodno odmorište za desnu ruku. Visok nivo kabinskog komfora osiguravaju kožom obložena sjedišta koja za vozača i suvozača mogu da ponude grijanje i hlađenje sjedalnog dijela i naslona.

Audio-sistem kabinu ispunjava jasnim zvukom, dok multimedija ide u korak sa svim aktuelnim savremenim rješenjima nudeći jednostavno i brzo povezivanje s pametnim telefonima, navigaciju te razmjenu informacija po više različitih osnova. Vozač i putnici mogu da računaju i na bežično punjenje mobilnog telefona, a u kabini se nalaze četiri punjača sa USB-C ulazom. U skladu s off-road standardima na bočnim nosačima nalaze se rukohvati, koji su veoma korisni kada vozilo napuštate dok je zaustavljeno pod većim nagibom.

Poseban ugođaj kabina nudi noću, kada se uz digitalne sadržaje upali i mnoštvo tastera koji su prava rijetkost u savremenom automobilizmu. Zahvaljujući pravilnoj formi prtljažnik je funkcionalniji nego što bi se to dalo zaključiti na osnovu zvaničnog podatka da u osnovnoj konfiguraciji ima 556 litara zapremine.

U prtljažniku Land Cruisera nalazi se i jedan detalj koji imaju smo rijetki automobili, a to je utičnica s naponom od 220 volti. Ono što je bitno navesti kao veliku razliku u odnosu na prethodnika, a vezano je za prtljažnik, jeste činjenica da je Toyota napokon odustala od bočnog otvaranja vrata. Nova vrata otvaraju se prema gore i za tu operaciju zadužen je elektrohidraulički mehanizam, koji se može aktivirati iz kabine ili daljinskim ključem.

Cijena najpovoljnijeg Land Cruisera u našoj zemlji iznosi 142.570 KM. Kupcima su ponuđena četiri nivoa opreme, a za model sa testnom konfiguracijom Executive bez doplata treba izdvojiti 160.400 KM. Vrh ponude predstavlja paket Premium, za koji treba izdvojiti 179.980 KM. Bez obzira na izabrano, Toyota uz Land Cruiser daje 10 godina garancije ili do 200.000 pređenih kilometara. Garancija na koroziju jeste 12 godina, a na boju tri, a treba spomenuti da Japanci garantuju 10 godina ili do 185.000 pređenih kilometara čak i za pneumatike.

Dizel nema alternativu
Za pogon je zadužen 2,8-litarski blok sa 204 KS, koji je povezan sa odlično kalibrisanim osmostepenim automatskim mjenjačem. U većini situacija automatik pogon odlično se prilagođava trenutnim dinamičkim zahtjevima. Mada se nakon prvih kilometara na asfaltu ne čini da se sa 2,4 tone teškim i 1,98 metara visokim klasičnim terencem može voziti brzo i dinamično, on u Sport režimu rada nadzorne elektronike iznenađujuće sigurno prolazi kroz krivine, ubrzava i pretiče. Četiri cilindra rade dizelski grubo, ali u automobilu kakav je Land Cruiser taj zvuk vam godi, čak vam daje sigurnost da ispod poklopca motora imate mašinu koja vas može odvesti na put oko svijeta i vratiti nazad bez problema. 500 Nm obrtnog momenta na terenu se s popriličnom lakoćom nosi sa masom vozila i dodatnim teretom, a granica pokretljivosti uglavnom je više uslovljena mogućnostima trakcije pneumatika nego samog pogona i vrste podloge. Potrošnja varira od devet litara u opuštenom ritmu do 15 pod teškim opterećenjem. Testni prosjek zaustavio se na 11,2 litra, što je očekivan rezultat za automobil sa skoro dvije i po tone mase koji je pogonski veoma svestran.