Test – JEEP Compass Limited 4X2 1.6 MultiJet 130KS MTX FWD
Američki stil i evropski dizel
Prvi Jeepov SUV model koji je dizajnerski i tehnološki osvježen pod upravom nove grupacije Stellantis prošle godine testirali smo sa savremenim turbo benzinskim motorom. Ovaj put dobili smo priliku da ga vozimo sa domaćim kupcima omiljenim dizel agregatom koji je kombinovan sa pogonom na prednje točkove...
Sa aktuelnim redizajnom Compassa, Jeep je posvetio veliku pažnju detaljima, koji su primarno bitni evropskim kupcima. Tako je uz atraktivniji vanjski dizajn, američki SUV dobio i značajno modernizovan enterijer, te bogatiju sigurnosnu opremu i asistente, ali i ekonomičniji dizelski pogon.

Podsjećamo da je aktuelni model na tržištu od 2017. godine i da je do sada dva puta unapređivan. Prvi put to je bilo isključivo tehnološko poboljšavanje bez vizuelnih promjena i sprovedeno je u proljeće 2020. godine kada su u ponudu uvedeni novi turbo benzinski motori i automatski mjenjač sa dva kvačila, a proizvodnja prebačena iz Amerike u Italiju. Sa prebacivanjem proizvodnje u Evropu isključena su carinska izdavanja, troškovi brodskog transporta i skraćeni rokovi isporuke.

Značajno je korigovana i cijena, jer je ovaj automobil dobio status italijanskog proizvoda. Compass je tako „preko noći“ postao konkurentniji, a taj momenat prepoznali su i domaći kupci, kojima je ovaj model sve zanimljiviji, posebno u kombinaciji sa testnim dizel motorom. Dizajnersku modernizaciju Compassa najlakše je uočiti u izgledu njegovih glavnih svjetala koja su dobila dinamičniji oblik, pojačan Full LED tehnologijom.
Ona je u praksi omogućila bolji kvalitet osvjetljavanja puta, što je veliki dobitak za vozače koji ne vole ili silom prilika moraju često da voze noću. Sa LED svjetlima oči su odmornije, a manja je i napetost kod vozača, jer se sva bitna dešavanja na putu i oko njega uočavaju lakše i pravovremeno.

Sa svjetlima su izmijenjeni maska hladnjaka i branik, koja je sada dobio aerodinamičniji dizajn. Mogućnosti personalizacije karoserije su raskošne, a u praksi to znači da kupci mogu da biraju između 12 različitih i veoma živopisnih boja, koje se opciono mogu kombinovati sa kontrastnim crnim krovom. Testni model je imao jednobojnu kombinaciju, sa crnim krovnim nosačima i poklopcima retrovizora u boji karoserije.

Mada spada u jednostavnije, lijepo pristaje američkom kompaktnom SUV-u. Jedan od ljepših detalja, koji je u međuvremenu postao svojevrsni zaštitni znak Compassa je i ukrasna hromirana lajsna, koja prati krovnu liniju i nastavlja se preko petih vrata. Sadržajna testna Limited oprema, koja je na domaćem tržištu i početna, s vana se prepoznaje po jedinstvenim 18-inčnim alu točkovima kombinovanim sa pneumaticima dimenzija 225/55.

Mada je koncepcijski orijentisan ka asfaltnim podlogama zahvaljujući klirensu od 178 mm, testni Compass izgleda robusno i potpuno spremno za bezbrižnu vožnju po podlogama lošijeg kvaliteta i valovite konfiguracije. Off-Road utisak pojačava i činjenica da je kompletan donji dio automobila zaštićen masivnim i snažnim plastičnim oplatama.

Osim primarne zaštitne funkcije, ovaj dio eksterijera ima i značajnu vizuelnu ulogu, jer u kombinaciji sa svjetlijim karoserijskim bojama daje dodatni kontrast karoseriji. U našem slučaju plastične površine su se veoma skladno stopile sa osnovnom, plavom bojom vozila. Enterijer prvobitnog i redizajniranog Compassa gotovo je nemoguće povezati, jer su napravljene velike izmjene u njegovoj konfiguraciji i sadržajima. Osim modernijih digitalnih instrumenata, najviše pažnje privlači i značajno unaprijeđena multimedija sa novim ekranom visoke rezolucije, koji kvalitetom ekranskog prikaza staje rame uz rame sa najboljim predstavnicima u klasi.

Dizajneri su posvetili i veliku pažnju ukrasnim detaljima, zbog čega u kabini imate osjećaj da je riječ o potpuno novom, a ne redizajniranom modelu. Ispred vozača je sada savremeniji multifunkcionalni trokraki upravljač, koji pruža veoma ugodan osjećaj pod prstima. Dio zasluga za takav osjećaj svakako ide i na račun kvalitetne kožne presvlake, koja je čvrsto stegnuta za obruč dvostrukim svijetlim šavovima.

Kroz upravljač se gleda u originalno dizainirane instrumente projektovane na 10,25-inčnom ekranu visoke rezolucije. Na raspolaganju je nekoliko različitih i živopisnih ekranskih prikaza, koji omogućavaju vozaču da način informisanja prilagodi trenutnim potrebama ili raspoloženju. Svaki od njih je veoma originalan i moderan, te bi ovaj sistem trebao da zadovolji informativne i estetske kriterijume širokog kruga vozača. Tu je i moderno stilizovani i za upotrebu veoma jednostavni automatski klima uređaj, te novi, savremeni na dodir osjetljivi ekran sa dijagonalom od čak 10,1-inča i vrhunskim ekranskim prikazom kojeg se ne postidjeli ni puno skuplji premijum SUV modeli.

Nova Uconnect 5 multimedija ima pet puta brži procesor i savremeniji softver, koji omogućava jednostavnije povezivanje sa pametnim telefonima, ali i veoma efikasno obavljanje svih ostalih funkcija među kojima bismo istakli navigaciju. S obzirom na to da Compassa prati epitet porodičnog SUV modela veoma je bitna činjenica da u u kabini nudi uzoran komfor. Kabinski prostor je u okvirima klase. Naprijed ima dovoljno mjesta i za korpulentnije osobe, dok će pozadi ugodno da se osjećaju dva putnika, a na kraće staze ni treći ne bi trebao imati zamjerki. Osim veoma ugodnih sjedišta i centralnih ventilacionih otvora, putnicima u drugom redu na raspolaganju su i dvije utičnice, jedna sa istosmjernim naponom od 230 Volti, a druga sa naizmjeničnim od 12. Sa 438 litara zapremine optimalan je i prtljažnik, čija zapremina se može povećati obaranjem naslona zadnje klupe do 1.387 litara.

Jeep je sa svoje strane sa dva redizajna i premještanjem proizvodnje iz Meksika u Italiju napravio veliki iskorak u povećavanju Compassove konkurentnosti na evropskom tržištu. U kombinaciji poput testne sa dizel motorom i potpunom opremom ponuđen je veoma zanimljiv SUV, koji prije svega ima veliki broj aduta zanimljivih porodičnim kupcima u čijem fokusu su svestrani, ekonomični i komforni automobili. Za potpuno opremljeni model poput testnog sa savremenim dizel motorom, prednjim pogonom i ručnim mjenjačem sa šest brzina Jeep traži 58.390 KM, što se u aktuelnim okolnostima kada cijene novih automobila rastu iz mjeseca u mjesec, nameće kao jedna od povoljnijih ponuda u klasi kompaktnih SUV modela.

Ekonomični dizelaš
Prvi susret sa redizajniranim Compassom imali smo u kombinaciji sa savremenim 1,3-litarskim turbobenzinskim motorom sa 150 KS, dok smo sada na test dobili model sa provjerenim Fiatovim 1.6 MultiJet dizel motorom. Sa 130 KS i 320 Nm obrtnog momenta posjeduje neophodnu živost, koja se očekuje od savremenog turbodizelaša. Najveća brzina iznosi 194 km/h, a iz mjesta do 100 km/h stiže se za 10,6 sekundi. U praksi je to više nego dovoljno da uživate u opuštenoj, a kada zatreba i dinamičnoj vožnji. Pogonskoj tečnosti značajno doprinosi i dobro proračunati šestostepeni ručni mjenjač, čiji prenosni odnosi omogućavaju ostvarivanje uzorne ekonomičnosti i bez neke pretjerane pažnje. Dakle, jedan od najvećih kvaliteta italijanskog dizel motora je uzorna ekonomičnost sa potrošnjom, koja se zavisno od uslova za vožnju i dinamike kreće u rasponu od 5,5 do najviše 7,5 litara, koliko će Compass potrošiti u gradskom režimu i u off-roadu. Od specifičnih stvari vezanih za Jeepov kompaktni SUV treba izdvojiti činjenicu da se na obje osovine oslanja pomoću McPherson sistema vješanja, koje nudi uzoran balans između udobnosti i na lošim putevima za sigurno upravljanje prije potrebne krutosti i snage.