Test – Hyundai Ioniq 5 Electric AWD Luxury
Najbolji za struku i najinteresantniji za javnost
Najveći i najluksuzniji Hyundaijev električni automobil oduzima dah neobičnim i originalnim retro dizajnom, koji vješto prikriva činjenicu da je riječ o jednom od pogonski najmoćnijih električnih vozila današnjice. Visok stepen komfora i bogata oprema u njegovom slučaju dolaze kao veliki bonus…
Upoznavanje sa Ioniq 5 modelom počećemo sa nekoliko zanimljivih činjenica. Naime, riječ je o automobilu koji se okitio nekim od najprestižnijih priznanja, koja su dodijeljena u aktuelnoj godini. Jedno od njih je nagrada za Svjetski automobil godine, a druga za Najbolji električni automobil godine.

Ništa manje značajno, odnosno laskavo nije ni priznanje za najbolji automobilski dizajn. Dakle, ako bi trebalo da označimo epitet koji je najviše puta upotrijebljen uz Ioniq 5, onda je to svakako riječ - najbolji.Mada su bolji poznavaoci automobilima spremni reći da ih Ioniq 5 na prvi pogled neodoljivo podsjeća na Lanciu Deltu Integrale, svi oni kada se nađu pred njim postaju svjesni da je zapravo riječ o puno većem automobilu nego što je to svojevremeno bio slavni italijanski kompakt.

Prvi susret sa Ioniqom 5 je iznenađenje, jer se na fotografijama on doživljava kao punopravan kompakt, a u stvarnosti je to puno veće vozilo, koje sa 4,63 metra dužine ulazi u okvire srednje klase. Mada mu je lako naći dizajnerske uzore izvan Hyundaija, korejski proizvođač insistira da je kao inspiracija poslužio jedan od njegovih najznačajnijih modela Pony. Vjerovaćemo mu. Podsjetićemo vas da je Pony bio prvi masovno proizvođeni južnokorejski automobil, koji je uspješno prodavan širom svijeta, a mogli smo ga vidjeti i na našim cestama, uglavnom kao polovnjaka uvezenog iz zapadne Evrope.
Uprkos jasnim uzorima, Ioniq 5 može da ponudi i mnoštvo originalnih vizuelnih detalja, koji su poput LED svjetala, u skladu sa aktuelnim tehnološkim dostignućima, ali i njegovom retro inspiracijom. Glavna dnevna svjetla imaju upečatljivu pravougaonu formu, koja pozadi imitira kockaste piksel oblike. Neko će tu možda pronaći vezu i sa nekim drugim automobilom, ali su nas ovi detalji neodoljivo podsjetili na legendarni DMC DeLorean, koji je svoje zlatne trenutke, podsjećamo doživio kao zvijezda filma „Povratak u budućnost“.

Donji i ujedno najizloženiji dio karoserije zaštićen je kontrastnim oplatama. Njihova površina izbrazdana je ukrasnim detaljima i profilima, koji zajedno sa svijetlim lakom smanjuju osjećaj plastičnosti. Pogled s boka otkriva da su vrata po dijagonalni presječena karoserijskim naborom, koji umanjuje efekat velikih limenih površina. Interesantan detalj predstavljaju i dvobojni 20-inčni aluminijumski točkovi sa pneumaticima dimenzija 235/45.

Ono što je još vidljivo spolja je i krov pokriven solarnim panelima, čiji zadatak je da bateriju vozila osvježi sa čistom sunčevom energijom.Osim što nudi futuristički stil sa mnoštvo savremenih i digitalizovanih rješenja, enterijer Ioniqa 5 istovremeno je i iznatprosječno komforan, sa obiljem prostora za noge, ramena i glavu. Tu je i respektabilan prtljažnik zapremine 555 litara, čija zapremina je 33 litra veća kod modela sa zadnjim pogonom.

Maksimalan prtljažni kapacitet do kojeg se dolazi obaranjem naslona zadnje klupe iznosi 1.591 litar. Dodatna 24 litra nalaze se u pretincu ispod poklopca „motora“ koji je predviđen za odlaganje kablova punjača. Izuzetan kabinski komfor određen je činjenicom da je međuosovinski razmak dugačak čak tri metra. O kakvoj dimenzijskoj predispoziciji se radi najbolje svjedoči podatak da Mercedesova S-Klasa ima 10 centimetara duži razmak.

Na nivou njemačke premijum limuzine osim kabinskog prostora je i luksuzni ugođaj, sa kojim Hyundai podiže standarde na izuzetno visok nivo. Vozačevo i suvozačevo sjedište su foteljastih proporcija, a dovoljno je dodati da imaju i električno podesive oslonce za noge, grijanje i ventilaciju, te da se mogu namjestiti u opuštajući ležeći položaj. Sve što vidite oko sebe pokreće se na struju i podešava brzo i lako.

Dvokraki upravljač na sredini djeluje pomalo prazno, ali je funkcionalno na vrhuncu zadatka, mada je osjećaj koji pruža u vožnji poprilično vještački. Hyundaijev najnoviji multimedijalni sistem uspješno spaja digitalne instrumente i centralni na dodir osjetljivi ekran kojim se upravlja svim sistemima u vozilu. Ko želi poštedjeti prste može da koristi i efikasne glasovne kontrole.

Mada su digitalizovane, komande klima uređaja su fizički odvojene od ekrana, a originalan dizajn ima i džojstik automatskog mjenjača, koji se tokom vožnje dok se ne naviknete lako može zamijeniti sa ručicom za brisače. Detalj vrijedan pažnje je i klizna platforma na sredini sa korisnim utorima i naslonom za ruke. Sjedišta i gornji dio enterijera obloženi su svijetlim materijalima, koji zahtijevaju pažnju, ali i tokom vožnje nevjerovatno opuštaju sva čula. Noću dio tog zadatka preuzima na sebe ambijentalno osvjetljenje, a veoma efikasan je i audio sistem.

U drugom redu sjedi se izuzetno komforno, posebno ako su tu samo dvije osobe, koje mogu da koriste i centralni naslon za ruke. Kupci Ioniqa 5 mogu da biraju između dva različita paketa baterija. U našem testnom modelu bio je snažniji set kapaciteta 72,6 kWh koji omogućava električnu autonomiju od 430 kilometara, što je u domaćim uslovima dovoljno za sedmične potrebe većine vozača...

Kao i sve naj, naj, naj automobil 2022. godine Hyundai Ioniq 5 na osnovu svega ponuđenog i viđenog u okviru testa ne djeluje nimalo precijenjen. U osnovnom izdanju domaćim kupcima dostupan je za 82.990 KM, dok je za elitnu verziju poput testne sa pogonom na sve točkove potrebno izdvojiti 115.990 KM, što je još uvijek manje u odnosu na ono koliko za slične modele traže direktni konkurenti.

TEHNOLOGIJA
Tehnološka i pogonska strana priče o Ioniqu 5 je impresivna. Osim što može da računa na sva savremena elektronska pomagala, koja prepoznaju opasnost na putu, automatski koče, korigiju putanju i anuliraju mnoge njegove greške, vozač može da računa i na samostalno kretanje vozila. Ovaj sistem omogućava mu da kada je izvan vozila pomoću daljinskih komandi na ključu pokrene vozilo, parkira ga ili isparkrira na skučenim mjestima gdje nije moguće izaći iz vozila otvaranjem vrata na klasičan način. Više puta smo ga isprobali u praksi i moramo priznati da funkcioniše sa visokim stepenom efikasnosti i sigurnosti.

POGON
Gledati vozilo poput Ioniqa 5 kako se samo kreće jednako je impresivno kao i voziti ga. Kao najsnažnija pogonska opcija testni model sa 306 KS ima dva karaktera. Jedan, smireni pokazuje u Eco i Normal režimima rada kada je vozilo dinamično, ali kada se trudi da maksimalno sačuva obećanu autonomiju baterija i pruži što je ugodniji moguće osjećaj za upravljačem. Aktiviranje Sport režima vožnje automobil postaje osjetno živahniji, a ako patosirate pedalu gasa i brutalno brz. Od 0 do 100 km/h stiže se za 5,2 sekunda i bez posustajanja ubrzava do makisimalnih 182 km/h. Dvotonska masa se osjeti, ali i moć elektromotora, koji 605 Nm obrtnog momenta na raspolaganje stavlja trenutno. Baterija kapaciteta 72,6 kWh može se puniti na brzom 220 kW punjaču ili na standardnom kapaciteta 11 kW. Na brzom se 80% kapaciteta dostiže za manje od sat vremena, dok je na standardnom potrebno šest sati i 20 minuta. Osim internog punjača Ioniq 5 ima i adapter koji omogućava da se na bateriju vozila priključe eksterni uređaji poput električnih roštilja, rashladnih uređaja ili nekih drugih punjača, što je veoma koristan detalj. Potrošnja baterije je veoma konstantna i najčešće se kretala na nivou od 15 kWh, što omogućava autonomiju od 400 kilometara.