Norvežani pomjeraju granice inženjerstva

Tunel 400 metara pod morem!

Mada su i do sada bili vlasnici rekorda za najduži podvodni tunel na svijetu Norvežani su odlučili da pređu na viši nivo izgradnjom Rogfast tunela, koji će biti u potpunosti pod vodom i dužini od 27 kilometara…
24 Decembar 2025

Tunel 400 metara pod morem!

Najduži podmorski tunel na svijetu danas je Ryfylke tunel (Ryfylketunnelen) u Norveškoj. Dugačak je 14,4 kilometra, dok titulu najdužeg drumskog tunela drži Lærdal tunel, takođe u Norveškoj, sa impresivnih 24,5 kilometara. Podsjećamo da je Eurotunel, koji spaja Francusku i Englesku dugačak 50,5 kilometara od čega se 37,9 kilometara nalazi pod vodom, ali da ga Ginisova knjiga rekorda definiše kao najduži kopneno-podmorski tunel, dok je Gotthard Base Tunnel, koji spaja Italiju i Švajcarsku (57,1 km) najduži željeznički tunel. Svi navedeni norveški tunelski rekordi u budućnosti će biti oboreni. Naime, Norvežani su započeli projekat koji će promijeniti ne samo statistiku, već i način putovanja duž njihove razuđene obale.

Ryfylketunnelen

Podsjećamo da je obalska magistrala E39, koja povezuje Trondheim i Kristiansand, jedna od najvažnijih saobraćajnih arterija u zemlji. Danas vozači na toj ruti provedu i do 21 sat, uz obavezno korišćenje čak sedam trajekata. Promijenjivi vremenski uslovi i nezaobilazno čekanja čine put napornim i nepredvidljivim, što je već godinama ozbiljan logistički problem za transport robe i ljudi. Norveška je zato odlučila da napravi radikalan iskorak: potpuno uklanjanje trajekata sa ove rute i njenu transformaciju u konstantnu cestovnu vezu. Ključ cijelog plana krije se u jednom izuzetnom građevinskom poduhvatu.

PressRelease MegaprojectListing Norway 2019 01

Tunel Rogfast biće dug oko 27 kilometara, čime će postati najduži podmorski tunel na svijetu. Njegova posebnost nije samo u dužini jer će se u najdubljoj tački nalaziti  približno 400 metara ispod površine mora, što je dubina na kojoj vlada pritisak od gotovo 40 bara. Tunel je zamišljen kao dvocijevna konstrukcija, sa po dvije saobraćajne trake u svakom smjeru, a pojedini dijelovi neće biti klasično ukopani u stijenu, već izvedeni kao ogromne cijevi postavljene i stabilizovane ispod mora. Upravo zbog te kombinacije klasičnog tuneliranja i „plivajućih“ segmenata, projekat se često opisuje kao jedan od najsmjelijih infrastrukturnih poduhvata današnjice.

Tunel submarino Rogfast infraestrutura europeia rodovia E39 Noruega

Rad na velikoj dubini donosi niz rizika i problema: od ekstremnog pritiska, preko prodora slane vode, do potrebe za izuzetnom preciznošću bušenja. Naime, dva građevinska tima kopaju tunel sa suprotnih strana, uz toleranciju spajanja od svega nekoliko centimetara, što jasno govori o nivou tehničke zahtjevnosti. Tokom ranijih faza gradnje već su zabilježeni prodori morske vode, ali norveški inženjeri ističu da su takvi izazovi očekivani i da su uračunati u projektnu dokumentaciju. Sam projekat norveški Parlament odobrio je još 2017. godine, a prvi radovi počeli su tokom 2018. Međutim, veliki rast troškova doveo je do privremenog prekida gradnje. Procijenjena vrijednost porasla je sa oko 16,8 na 25 milijardi norveških kruna (2,2 milijarde Eura) što je izazvalo političke i javne rasprave. Ipak, Rogfast je na kraju potvrđen kao strateški važan projekat za razvoj zemlje.

Tunnelinnslaget+og+anlegget+pA5+KvitsB8y

Prema aktuelnim planovima, tunel bi trebalo da bude otvoren 2033. godine, a tada će se vrijeme putovanja duž E39 smanjiti na svega 10,5 do 11 sati uz više od 10 sati uštede u odnosu na današnje stanje. Rogfast će biti povezan i sa ostrvom Kvitsøy, preko podzemnih kružnih tokova, što dodatno naglašava jedinstvenost cijelog rješenja. Ipak, ostaje otvoreno pitanje kako će se ovaj megaprojekat uklopiti u norvešku politiku snažne elektrifikacije saobraćaja. Zemlja koja snažno destimuliše motore s unutrašnjim sagorijevanjem mogla bi upravo u ovom tunelu dobiti novi test odnosa između infrastrukture, ekologije i realnih potreba saobraćaja. 

Unbenannt 7

Jedno je sigurno – kada Rogfast bude završen, Norveška neće imati samo novi svjetski rekord u dužini podvodnog tunela, već i simbol svoje spremnosti da inženjerskim znanjem savlada i najzahtjevnije prirodne prepreke. Podsjećamo da je sa 3,6 kilometara trenutno najduži cestovni tunel u BiH tunel “Bosna” između Zenice i Žepča, dok bi u budućnosti novi rekorder trebao postati tunel Prenj (Sarajevo-Mostar) ukupne dužine 10,4 kilometra, koji je trenutno u fazi izgradnje. 

IZDVOJENI TEST


Test – SWM G01F 1.5 Turbo

Sportski dizajn i porodični karakter

Svoj premijerni angažman na evropskom tržištu kinesko-italijanski brend SWM ostvario je 2016. ...